Type and press Enter.

Diginews 62: betalen?

Dat content gratis is, is tegenwoordig bijna een wetmatigheid op internet, zeker als het gaat om nieuws. Nadat de New York Times, de krant waar de rest van de wereld naar kijkt, zijn columnisten achter de toegangspoort vandaan haalde, was alleen de Wall Street Journal nog een groot journalistiek medium dat geld vraagt voor actuele content.

De logica achter het gratis maken van nieuws is dat het genereren van traffic online een betere manier is om geld te verdienen. De extra bannerinkomsten vanwege meer bezoek wegen kennelijk op tegen het verlies aan inkomsten voor de online abonnementen. Bovendien is de meeste content elders sowieso gratis te krijgen, is de redenering, dus kun je beter zorgen dat de klant bij jou gratis komt kijken. En zo nog een beetje advertentiegeld genereert.

Maar de regelmatig terugkerende discussie steekt zijn hoofd weer op. Bij de New York Times wordt toch weer voorzichtig gedacht aan het laten betalen voor delen van de content. En mediagoeroe Jeff Jaris vraagt aan het bedrijf om te laten zien wat het verdiende met het betalen voor content via Times Select, zodat anderen een meer afgewogen beslissing kunnen maken over al dan niet betalen.

Slinken
Onlogisch is het niet om nog eens goed na te denken. Mediabedrijven hebben de ambitie om niet te zeer te willen slinken. Maar de huidige ervaringen tonen aan dat online advertentie-inkomsten het verlies aan advertenties in de papieren krant niet kunnen opvangen. Dus zullen bedrijven óf moeten krimpen, óf met andere business modellen moeten komen.
Aan ideeën voor dat laatste geen gebrek. Maar ze komen tot nu toe niet in de buurt van het benodigde bedrag aan inkomsten. Dus zo vreemd is het niet dat weer wordt nagedacht over betalen. Kranten zijn nu eenmaal sterke merken met veel gespecialiseerde kennis. Hoe specifieker de kennis en hoe beter de stukken, hoe kleiner de kans dat anderen hetzelfde kunnen leveren. En hoe groter de kans dat mensen er voor willen betalen.

Flickr
Mijns inziens moet je dan niet denken aan ‘brede’ en populaire onderwerpen als politiek of voetbal. Maar economische analyses en columns hebben bijvoorbeeld wel degelijk toegevoegde waarde. Het is een beetje het principe waar bijvoorbeeld Flickr op teert: enkele procenten van de klanten betalen voor de premium service, waardoor de rest gratis de foto’s op de site kan stallen. Een klein deel betaalt voor de grote massa. Het is op zijn minst een concept dat nog eens goed getest zou moeten worden.

One comment

  1. […] beseft dat het meeste nieuws gratis moet zijn op internet. Maar net zoals ik ook al opperde in de vorige diginews over dit onderwerp, moeten er niches zijn waar wel geld mee te verdienen valt. Dit is hét moment […]

Comments are closed.