Niet alleen voor de presidentskandidaten was Super Tuesday een prachtige test. Bij de Volkskrant zaten we met een vrijwel compleet bezette newsroom de hele nacht de site bij te werken.
Het was de eerste keer voor mij om een verkiezingsnacht mee te maken. Het is prachtige televisie, vooral als je naar CNN kijkt. Daar zit een complete zaal vol met deskundigen, analytici en redacteuren te werken om de laatste uitslagen te verwerken en te duiden.
Prachtige televisie, maar was het ook prachtig internet? Soms wel, zeker net zo soms niet. Het heeft alles te maken met de kracht van de verschillende media-uitingen. Op televisie kun je meteen duiden en analyseren. John King was bij CNN echt ge-wel-dig: geholpen door zeer geavanceerde graphics op een touchscreen (het leek wel de film Minority Report) duidde hij de resultaten tot in de kleinste districten. Ook werd hij bijgestaan door een panel aan deskundigen, die vooral de aanhang van de kandidaten fileerden op onder andere sekse, huidskleur en religieuze opvattingen. En uiteraard is het een machtig wapen als je live kunt schakelen naar de speeches van de kandidaten.
Internet kan daar nog niet tegen op. Dat zal ongetwijfeld wel ooit lukken, wanneer tv en internet door hogere bandbreedtes op het web nog verder naar elkaar toe groeien. Maar wanneer Amerika-deskundige Paul Brill een analyse maakt voor de videocamera, duurt het toch nog een uurtje of twee voordat die op de site staat.
Maar het web heeft zijn eigen kwaliteiten. De televisiekanalen kiezen namelijk wat zij belangrijk vinden. Op internet bepaalt de gebruiker wat op dat moment belangrijk is. Je kunt zelf op zoek naar de laatste uitslagen, naar de analytici die jij waardeert, je kunt de reacties van bloggers lezen, je kunt achtergrondinformatie lezen over de kandidaten. Geen tv-scherm kan daar aan tippen. Nog niet. Want bij CNN verwezen ze in de verkiezingsnacht regelmatig naar hun high-definition kanaal, waar naast het reguliere beeld allerlei extra statistieken verschenen. Wanneer die schermruimte straks met interactieve webcontent gevuld is, is de fusie tussen tv en internet compleet.