Type and press Enter.

Diginews 27: verschillende snelheden

Hij had nooit gedacht het abonnement van de onvolprezen New York Times op te zeggen. Toch deed Jimmy Guterman van tech-weblog O’Reilly Radar het.

Nee, deze column gaat niet over het (volgens sommigen) naderende einde van de papieren krant. Het gaat over misschien wel dé fundamentele reden waarom een krant geen website moet proberen te zijn, en andersom: de twee media hebben totaal verschillende snelheden.
Guterman constateert dat bijna alles wat hij ‘s ochtends in de Times leest, de dag ervoor al op het web heeft gezien. Op mijn werk in de Newsroom van de Volkskrant zien we hetzelfde: steeds vaker hoeven we stukken uit de krant niet meer door te zetten naar het web, want het betreft oud nieuws. Waar de internetkrant vroeger een één-op-één doorslag was van papier, is dat nu anders. Regelmatig gaan eigen Volkskrant-journalisten zelfs meteen aan de slag voor de site om nieuws op te schrijven en duiden.
Door eigen deskundigen de achtergronden van nieuws meteen te laten schetsen, creëer je een hoop meerwaarde voor je website. Critici klagen dan meteen over kannibalisatie. Onzin, de huidige nieuwsconsument gaat anders zelf wel op zoek naar duiding en die klant ben je dan kwijt. Nee, kranten moeten zich simpelweg concentreren op hun eigen meerwaarde: nog veel meer verdieping bieden in de vorm van analyses en commentaar, en vooral uniek eigen hard nieuws. Misschien dat zelfs guterman dan weer de papieren krant gaat kopen.