Ze gaan eigenlijk niet ergens naartoe, ze zijn onderweg. Sam Paradise (het alter ego van Jack Kerouac) en Dean Moriarty zijn vooral onderweg. Jarenlang. Op zoek naar alles en niets. On The Road, inderdaad.
Meesterregisseur Francis Ford Coppola kocht de rechten voor de gelijknamige, legendarische beatroman van Kerouac al in 1968. Maar hij kreeg nooit de verfilming rond. Uiteindelijk doet de Braziliaan Walter Salles, bekend van The Motorcycle Diaries, de regie. En da’s een goede keus.
Warme gloed
Net als bij de Che Guevarra-film drenkt hij zijn shots in een warme gloed. Daardoor ziet het leven vol drank, drugs en seks er misschien beter uit dat het in werkelijkheid was, maar die vrijheid mag een filmmaker nemen.
Bovendien draagt het bij aan de enorme levenslust die vooral van de twee hoofdrolspelers spat. Er is een onwaarschijnlijke chemie tussen Sal (gespeeld door Sam Riley, bekend van de Joy Division-biopic Closer) en Dean (gespeeld door Garrett Hedlund). De een is lichtelijk introvert en zoekend naar inspiratie voor een geweldige roman, de ander is extravert en verslijt de ene na de andere vrouw.
New York
Daarbij vermijdt Salles dat de film een ‘who is who’ wordt van de New Yorkse scene in de jaren vijftig. De gemiddelde bioscoopbezoeker zal niet weten dat achter de drugsverslaafde visionair Bull Lee (prachtige bijrol van Viggo Mortensen) in werkelijkheid William Burroughs schuilt.
Wat je met zo’n film moet? Genieten, vooral. En de levenslust die van het doek spat, meenemen naar buiten.