Je hebt van die ruimtes waar gewoon muziek gemaakt moét worden. De Hansa Ton Studios in Berlijn is er eentje: David Bowie nam er zijn Low, Lodger, Heroes-trilogie op en U2 creëerde Achtung Baby aan de Köthener Strasse. Maar ook de Desmet Studio in Amsterdam is zo’n prachtige ruimte.
Waarschijnlijk was het vroeger een klein theater. In het voorste gedeelte is een kleine, maar gezellige bar. In het tweede deel is de donkere zaal, waar zo’n 200 mensen naar binnen kunnen. Die komen er bijna elke week een paar keer, want Desmet wordt vooral gebruikt voor radioprogramma’s.
Dat was ook de reden voor mijn bezoek. Een beetje vreemd is het wel: presentator Eric Corton staat als een echte deejay achterin de zaal achter de draaitafel, je hoort hem via de speakers, maar het is ook live in de rest van Nederland te horen via 3FM. Waarom het publiek dan komt? Nou, behalve om gezellig bij te kletsen en bier te drinken zijn er elke week twee of drie artiesten die wat nummers spelen.
Daar hoef je het in principe niet voor te doen, want na drie songs per act is het wel voorbij. Maar ach, het is een leuk avondje uit. En die ruimte, tja, die is gewoon gemaakt om muziek te maken. Met intieme verlichting, veel donkerrode tinten en een ongebruikt balkon.
Mijn reden om te gaan een paar weken geleden heette Tim Vanhamel. Ooit als jong broekie tien jaar geleden gitaarduivel in de Evil Superstars. Daarna invalkracht bij dEUS en leider van zijn eigen band Millionaire, dat enkele van de vuigste en geilste nummers van de laatste jaren maakte. En nu is Vanhamel dan solo, om zijn liefdesverdriet weg te zingen: zijn relatie met supermodel Hannelore Kluk liep na ruim tien jaar op de klippen.
Het is dus een ingetogen plaat geworden, dat Welcome to the blue house. Of het een goed album is, ik weet het nog niet. Maar de single Until I find you is in elk geval prachtig. Vorm je eigen mening op de MySpace van Vanhamel.