Type and press Enter.

Een schuld die nooit meer vereffend wordt

De lezer zit helemaal niet te wachten op een publieke boetedoening, verzucht Briony Tallis aan het eind van Atonement. Dus gaf de auteur haar laatste, autobiografische boek een happy-end mee en poetste ze haar karakter een beetje op.
Liever had ze alles precies opgeschreven zoals het echt gebeurde. Want boete en schuld vormen de rode draad in het boek van Ian McEwan over Briony, dat nu verfilmd is door Joe Wright. Die rolprent start in 1935 als een klassiek Engels kostuumdrama, om via een ode aan de liefde te eindigen als oorlogsepos.
De verwende Briony, dochter van aristocratische ouders, drijft de geliefden uit elkaar door te getuigen in een vermeende verkrachtingszaak. Of ze handelde uit jaloezie of uit oprechte overtuiging is een vraag die nooit helemaal beantwoord wordt. Maar de gebeurtenis bezorgt haar de rest van haar leven een schuldgevoel, biecht ze op bij de presentatie van haar laatste roman.
Zelfs dat boek is een poging in het reine te komen met haar verleden. De les van Atonement is dat dat niet altijd meer kan. De levens van haar zus Cecilia (door Kiera Knightley als moderne, krachtige vrouw neergezet) en haar geliefde Danny zijn voor eeuwig getekend door haar getuigenis. Het besef dat boetedoening schuld niet altijd kan vereffenen, maakt Briony en de film waarin ze speelt kwetsbaar mooi.