Type and press Enter.

Diginews 03: Reageren op internet krijgt een nieuwe dimensie

Vuilspuiterij van gefrustreerde figuren, dom geklets van mensen die kennelijk niets beters te doen hebben: het reageren op berichten en artikelen staat niet hoog aangeschreven, zeker niet binnen de journalistiek. En niet helemaal onterecht overigens. Wie eens kijkt op de sites van het AD of de Telegraaf wordt niet vrolijk van de niet altijd even intellectuele bijdragen van bezoekers.

Je ziet sommige krantenredacteuren dan weer helemaal lyrisch worden over de goede oude lezersbrief, waar iemand in elk geval nog enige moeite voor moest doen. Die drempel is er met de klik op de muis niet meer. Zelfs op het Volkskrantblog, waar je mag verwachten dat de doelgroep behoorlijk opgevoed is, was de laatste tijd de sfeer ‘ver beneden nul gedaald’, schreef chef online Geert-Jan Bogaerts. Reden dus voor hem om in te grijpen.

Toch zijn er twee aspecten die volgens mij onderbelicht worden. De eerste is een inhoudelijke: er zijn natuurlijk genoeg lezers die wel zinnige tips en/of bijdragen leveren aan de discussie. Het kan de redacteur in kwestie op ideeën brengen, of aansporen tot aanvullingen en correcties. Het is verbazingwekkend te zien hoe weinig journalisten zich open en kwetsbaar durven op te stellen door bijvoorbeeld een mailadres bij hun artikelen te zetten. Onbegrijpelijk in dit digitale tijdperk, maar dat is iets voor een latere column.
Het tweede onderbelichte facet is technisch van aard: het gaat over de manier van reageren. Dat doe je via tekst, lijkt het vanzelfsprekende en enig mogelijke antwoord. Maar er komen steeds meer andere opties. De New York Times accepteerde onlangs een ingezonden videoboodschap als ingezonden brief. Het blog TMZ.com maakt het reageren via audio mogelijk.
De meest vergaande oplossing is echter ontworpen door Whistlebox, een bedrijf waar de onvolprezen communicatiegoeroe Bob X. Cringely op wees. Whistlebox maakt het geven van videoreacties mogelijk. Ik wacht zelf nog op een uitnodiging voor de public beta, maar het schijnt ongelofelijk makkelijk te zijn. Niks bewerken van video en uploaden: gewoon op de knop drukken, in de webcam kijken en klaar. Klinkt het als science-fiction? Over een paar maanden is dat niet meer zo. Geen behoefte aan? Zou kunnen. Maar dat werd soms ook geroepen over de huis-tuin-en-keuken video’s op YouTube…

Links:
USA Today over audio-reacties op TMZ
Blog Bob X. Cringely
Whistlebox