Type and press Enter.

De wakkerste krant van Nederland

Een krant op elektronisch papier, 24 uur per dag bijgewerkt met het laatste nieuws, inclusief de mogelijkheid om videobeelden te bekijken en door te klikken op advertenties om zo op de website van bedrijven te komen. Regisseur Steven Spielberg schetste dit toekomstbeeld in de film Minority Report uit 2002. Die prent speelt zich af in 2054, het tijdperk waarin de wereld zich heeft ontwikkeld tot hoog-technologische omgeving.
Die toekomst is er echter al veel eerder dan we denken, zeker als het om de krantenwereld gaat. Bill Breen, werkzaam bij de distributie-afdeling van de New York Times, verzuchtte onlangs dat ‘ik nu weet hoe het voelde voor de dinosauriers toen het te koud voor ze begon te worden’.
In dit weblog is het al eens eerder geschreven in een stuk over de toekomst van de krant: binnen enkele jaren heeft het gros van de abonnees geen echt papier meer maar E Ink of ander elektronisch papier. Een futuristische ver-van-mijn-bed-show, hoor je dan op de redactievloer. Slaap maar rustig verder. In Amerika gaat het al ongelooflijk hard, en in dat land liggen de ontwikkelingen tegenwoordig nog maar een jaartje of twee voor op Europa.
In de Washington Post van deze week had redacteur Frank Ahrens een aardige online discussie met Russ Wilcox van E Ink Corporation. Dat bedrijf is, net als bijvoorbeeld Philips en sommige Japanse firma’s, al heel ver met oprolbare, flinterdunne schermen. Ahrens schreef twee dagen later nog een interessante bijdrage over de wijze waarop we over enkele jaren een krant lezen.
Samen geven die twee artikelen een, voor dinosauriers, onthutsend beeld van de snelheid van technologische ontwikkelingen. En dito behoeftes vanuit de lezersmarkt. Geinteresseerden kunnen uiteraard de complete stukken tekst lezen, maar bij deze alvast een korte samenvatting. Jaarlijks is een krant nu ongeveer 150 dollar per jaar kwijt aan papier, drukkosten, distributie. In Nederland liggen de cijfers wellicht iets anders, maar het gaat om het idee. Als de pris van E Ink en andere producten onder de 300 dollar daalt, zullen kranten dat elektronisch papier gratis weggeven aan abonnees, omdat ze het binnen twee jaar terug verdienen.
Qua snelheid zijn kranten inmiddels hopeloos ingehaald door websites, televisie en radio. Door het e-papier is dat verleden tijd. In de nieuwe krant kunnen ook videobeelden weergegeven worden. Maar bovenal kun je de pagina’s 24 uur per dag aanpassen, zo vaak als de abonnee wil. Vervelend voor journalisten, omdat er dan bij wijze van spreken elke minuut een deadline is.
Maar in Amerika worden al Wi-Max hotspots uitgerold, waardoor je supersnelle draadoze internetverbindingen zult krijgen tegen enorm lage kosten, zeker in stedelijke gebieden. Waar de huidige WiFi-apparaatjes zich nog beperken tot een straal van een metertje of honderd, zal de nieuwste generatie zenders al een bereik van enkele kilometers hebben. Wordt het al koud, dinosaurier?
Omdat elektronisch papier in principe een oneindig groot aantal pagina’s kan bevatten, komt het einde van de krant als supermarkt in zicht. Op dit moment moet het product voor velen interessant zijn. Mensen die niets van sport willen weten, krijgen elke dag toch meerdere pagina’s over voetbal op hun mat. De krant van de toekomst kan makkelijk op het individu afgestemd worden. Geen buitenlands nieuws, wel technologie en politiek alstublieft.
Een laatste, niet onbelangrijke reden, voor de aanstaande revolutie is dat het interessante mogelijkheden biedt voor adverteerders. Lezers hoeven maar hun advertentie aan te raken en via de draadloze verbinding gaan ze rechtstreeks naar de website van de fabrikant. Credit card-gegevens invullen en kopen maar.
Hoe ver het nu staat? Op dit moment heeft E Ink een perfect product voor zwart-witte weergave. Binnen twee jaar hebben ze een oprolbaar kleurenschermpje, denkt Russ Wilcox. Bewegende videobeelden behoren over tien jaar tot de mogelijkheden. Deel die periode door twee en je zit waarschijnlijk dichter in de buurt. Ook in Europa is een groepje visionairs bezig met het in stilte ontwikkelen van plannen. Onder de naam DigiNews zijn meerdere uitgevers verenigd, waarbij de Telegraaf de enige Nederlandse vertegenwoordiger is. Inderdaad,de wakkerste krant van Nederland.