Vier nummers schrappen en het komt deze tour helemaal goed met dEUS, schreef Volkskrant-recensent Menno Pot vorige week bij de aftrap in Nijmegen. Tom Barman en consorten trokken zich de kritiek misschien wel aan en toonden dinsdag in de Melkweg in Amsterdam dat de band steeds beter in balans is.
Bijna twee decennia bestaat de groep nu al (in weliswaar sterk wisselende formaties), maar in de Melkweg ging leider van het eerste uur Barman op het podium nog steeds te keer als een jonge hond. Hij zei pas in een interview dat hij bij zijn danceproject Magnus had geleerd hoe belangrijk het is om een show weg te zetten. De Antwerpenaar trok weer eens zijn hele arsenaal vol rockposes open. Terwijl hij die gekkigheid helemaal niet nodig heeft.
De kracht van dEUS ligt juist niet in vooraf bedachte gimmicks. De band leeft van contrasten, van de dreiging die continu onder de oppervlakte borrelt en in nummers als Sun Ra en Bad Timing zijn gezicht liet zien. Die nummers van het album Pocket Revolution pasten prima bij de eclectische verzameling songs van de net verschenen plaat Vantage Point.
In Nijmegen werd nog het complete nieuwe album gespeeld, in Amsterdam was een viertal liedjes geschrapt van de setlist. Misschien werd anders inderdaad te veel gevraagd van het geduld van het publiek. Maar later deze tour mogen prijsnummers als Eternal Woman en de ultieme slotsong Popular Culture niet ontbreken. En als het vijftal er ook nog in slaagt om Oh Your God, de derde single van het nieuwe album, wél strak te spelen, is er helemaal niets meer aan te merken op deze tour.