Als Chris Anderson gelijk had met zijn Long Tail, dan zou Breda Vandaag een succes moeten worden. De website met nieuws over de stad Breda ging onlangs van start, opgezet door een oud-werknemer van dagblad BN/DeStem.
In het verleden is vaker geprobeerd om zulke hyperlokale sites op te zetten, onder andere door Wegener, uitgever van BN/DeStem. Het lukte echter nooit. Redenen zijn genoeg te bedenken. Zo laten de advertentie-afdelingen van de grote krantenuitgeverijen de kleine adverteerder tegenwoordig helemaal links liggen. Daardoor renderen de gratis huis-aan-huis-bladen bijvoorbeeld prima.
Het is in feite de Long Tail van Anderson. Want al die kleine adverteerders kunnen geaggregeerd best interessant zijn qua opbrengsten. Daar ligt ook voor Breda Vandaag een kans. De tarieven zullen niet astronomisch zijn, maar de geboden exposure is wel voor een in potentie geïnteresseerd publiek.
Breda Vandaag ontwijkt nog een andere valkuil. Initiatieven uit het verleden gokten vaak op citizen journalism, in deze feitelijk een dure term voor bijdragen van lezers. Het blijkt moeilijk om een grote groep lezers artikelen te laten schrijven, al is het over hun eigen sportclub.
Omdat Wijnand Nijs, de initiatiefnemer van Breda Vandaag, ex-journalist is, is de kwaliteit gewaarborgd. En omdat hij samen met een klein aantal getrouwen de site onderhoudt, lijkt de motivatie ook sterker om Breda Vandaag continu fris te houden. De site van BN/DeStem en andere regionale kranten bloedt vaak dood in de loop van een doordeweekse dag, om maar te zwijgen van de weekeinden.
Kansen liggen er dus wel degelijk. Paradoxaal genoeg is het succes van Breda Vandaag echter wel afhankelijk van het genereren van genoeg massa. Daarmee gaan de advertentietarieven omhoog en kan het project rendabel worden. Idealiter komen er meer van deze initiatieven in grote steden. Dan zouden advertenties ook landelijk verkocht kunnen worden. Een hap uit de landelijke én de regionale advertentiemarkt: is dat de heilige graal voor hyperlokale sites?