The Social Network en kracht van goed idee

‘Uiteindelijk is zo’n schikking voor jou niet veel meer geld dan een snelheidsboete’, zegt een van zijn advocates tegen Facebook-uitvinder Mark Zuckerberg aan het eind van The Social Network. En inderdaad, om geld geeft de nerd helemaal niet, zo maakten de twee voorafgaande filmuren al duidelijk. Zuckerberg wil namelijk vooral de best mogelijke website maken, elke dag weer. Dát is het waanzinnig inspirerende van de film.

Onblusbare ambitie is wat de echt groten onderscheidt van diegenen die een product of dienst louter bedenken om er veel geld mee te verdienen. De ziel en de echte passie ontbreken dan vaak.

Enige vriend
De buitenwereld zal Zuckerberg zien als een contactgestoorde nerd. Toegegeven, acteur Jesse Eisenberg doet er weinig aan om zijn personage sympathiek te maken. ‘Ik was je enige vriend’, zegt Eduardo Saverin gefrustreerd tegen hem. Maar ook de mede-oprichter van Facebook wist hij op een gegeven moment van zich te vervreemden door een dubieuze aandelentransactie, die leidde tot een ongetwijfeld dure schikking.
Maar in The Social Network lijkt die dubieuze transactie vooral het werk van de vlotte en gehaaide babbelaar Sean Parker, gespeeld door Justin Timberlake. Terwijl die met zijn neus in de coke zit om het miljoenste lid van het netwerk te vieren, werkt Zuckerberg door aan de implementatie van weer een nieuw idee.

Kick
Dat tekent de geek. Wie niks heeft met techniek en internet, kan er zich misschien niks bij voorstellen. Bij de kick van een nieuw idee hebben en dat tegen weinig kosten binnen uren, dagen of soms weken realiseren. Bij de kick van het oplossen van schijnbaar onoplosbare problemen. Bij de kick van het creëren van je eigen droom. Je eigen digitale wereld.
Zuckerberg biedt daardoor inspiratie. Hij toont de kracht van goede ideeën. Zoals de echte groten op deze aarde doen, of ze nu kunstenaar, nerd, sporter of politicus zijn.

Adrenaline
Dát is de grote kracht van The Social Network. Daardoor lopen sommige bezoekers, waaronder ondergetekende, vol adrenaline de bioscoop uit. Uiteraard is het ook een vakkundige film, zoals je van meesterregisseur David Fincher (Se7en, Fight Club, Zodiac) mag verwachten.
Aan de oppervlakte lijkt het een studie van hoe oude vrienden elkaar genadeloos kunnen bevechten in de rechtbank. En van hoe een contactgestoord figuur de meest succesvolle sociale site ter wereld maakt.
‘You don’t get to 500 million friends without making a couple of enemies’, staat daarom op de filmposter. Dat is een afleidingsmanoeuvre. Vergeet de ruzies en de kinnesinne tussen de hoofdrolspelers, en laat je inspireren door de kracht van een goed idee. En als je dat idee hebt: ga er voor.

(lees de belangrijkste recensies van deze film op Filmvitamines)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *