Type and press Enter.

Fuck Mojo

Nog een kleine twee maanden en je kunt geen concertkaartjes meer kopen bij Postkantoren en andere voorverkoopadressen. Alleen internet en de telefoon zijn dan nog de mogelijkheden om soms felbegeerde tickets te kopen. Wat voor een dramatisch slechte beslissing dat is, is de afgelopen weken al enkele keren gebleken.

Het persbericht van Mojo was ronkend. Verbetering van de service voor de consument, nog meer gebruiksgemak, dat zijn de redenen om over te stappen naar het Duitse bedrijf Eventim en tegelijkertijd de oude voorverkoopadressen op te doeken. Nou is dat voor de concerten die niet in één klap uitverkocht raken ook een prima oplossing. Mits je natuurlijk niet hoogbejaard bent, zonder internet en credit card, maar dat terzijde.

Het probleem zit hem natuurlijk in de concerten die binnen een uur uitverkocht zijn. Daarvoor kon de fan tot nu toe nog gewoon in de rij gaan staan bij postkantoor, GWK of VVV. Niet altijd comfortabel inderdaad, maar met een redelijke kans van slagen. En was je toch te laat, had je er in ieder geval alles aan gedaan.
Op die manier kregen vroeger, zeg tot halverwege de jaren negentig, de mensen die het liefst kaartjes wilden ook een ticket. Eerlijker kon niet. Vervolgens kwamen de telefonische bestellijnen en het internet er bij. Voor wie niet in de rij kan en wil staan is dat een prima oplossing, maar ook een gok. Want of je er via de telefoon of internet door komt moet je maar afwachten, terwijl ze op de postkantoren altijd in het ticketsysteem kunnen komen.

Die loterij is uiterlijk vanaf 1 januari nog het enige middel. Een voorbeeld van waar dat toe kan leiden was zaterdag te zien bij de voorverkoop van The Killers. Een dag eerder meldde het postkantoor in Utrecht dat zij daarvoor geen verkoop meer deden. Of die mededeling klopt waag ik overigens inmiddels te betwijfelen, want Ticketmaster verkocht ze wel, maar dat terzijde.
Om 10 uur ging in huize Timmers de webbrowser open. Zowel via Ticketmaster als Livenation was er aanvankelijk geen doorkomen aan. Maar na een paar minuutjes kwam ik in de elektronische wachtrij. Keurig een paar minuutjes wachten, en dan… kaartjes!?
Nee. Een mededeling dat de boeking niet kan worden voltooid vanwege ‘enkele browser- of systeeminstellingen’. Nog nooit last van gehad bij eerdere bestellingen. Dus: eerst de beveiligingsinstellingen zo laag mogelijk gezet. Vervolgens getest in Firefox en Internet Explorer. Op de pc en de Mac. Met en zonder router. Steeds dezelfde foutmelding.

Ten einde raad maar geprobeerd of kaartjes voor een ander concert wel lukten. En jawel, Nightwish zou geen enkel probleem zijn geweest. Maar The Killers, ho maar. Vervolgens na 200 keer proberen wel verbinding met de telefoonservice. Kwartiertje wachten (a 45 cent per minuut…), eindelijk iemand aan de lijn. Nee, vertelde mevrouw, The Killers was net uitverkocht. Wat een drama, riep ik, en zei gedag. Waarna die mevrouw, in de veronderstelling dat ik had opgehangen, begon te kirren tegen collega’s dat ze mijn teleurstelling niet snapte. Dolle pret, inderdaad.

Het is een voorbode van wat ons te wachten staat. Een loterij, technische problemen, frustraties. Uiteraard snap ik dat sommige concerten snel uitverkopen. Maar houd het systeem voor een eerlijke kaartjesverdeling (postkantoor!) in stand. Roep ook niet dat het straks met telefoon en internet moeilijker is voor zwarthandelaren, want die handelaren vinden technisch altijd weer mogelijkheden om tickets te krijgen.
Het zal concertorganisator Mojo allemaal niet interesseren. De kaartjes vliegen toch wel de deur uit. En de echte fan, ach, die mag slechts hopen dat het lot hem gunstig gezind is.

3 comments

  1. Hier word ik, net zoals vele anderen, onzettend boos van. Een stel geldwolven dat zijn het. Niks geen compassie voor de fans.

    Het wordt verdomme net een loterij, pak dan de zwarthandelaars aan.

    De zwarthandelaars zullen alsnog mensen inzetten om de kaarten online weg te kapen en ze vervolgens voor veel geld aan te bieden.

    Is dit nou echt zo’n geweldig plan? Kom met een betere oplossing zeg!

    Goed geschreven! Ik zal hier binnenkort ook eens aandacht aan besteden op mijn blog.

    Cheers,
    Jelmer

  2. Waarom ziet niemand het verschil tussen de chaos bij Ticketservice en de orde waarmee dit proces al jaren verloopt in Duitsland bij Eventim? Ik baal ook van de chaos die er ontstaat door het gepruts bij Ticketservice, maar zij lopen per 1 januari hun grootste klant mis. Dan zou ik ook niet investeren in sterkere en grotere servers. Mojo stapt terecht, denk ik!, over naar Eventim.
    Ik boek al jaren kaarten via hun systeem voor concerten in Oberhausen of andere grenssteden en heb pas één keer problemen gehad. Maar toen ging U2 met 12 concerten in de verkoop bij onze oosterburen.
    En dat online verkopen om de zwarthandel tegen te gaan heeft meer kans van slagen, want je accepteert de regels van Mojo, dus als blijkt dat iemand anders de door jou gekochte kaarten gebruikt, dan ben jij de sjaak en heb iets uit te leggen aan justitie…

  3. Hey Mark, mijn bezwaren zijn ook niet gericht op Eventim. Ik hoop dat ze echt meer en betere servers hebben dat T9icketservice. Al heb ik daar niet alle vertrouwen in, maar laten we ze het voordeel van de twijfel geven.
    Het gaat mij er om dat alleen kaartverkoop online en via de telefoon een loterij is. Het maakt geen schifting tussen mensen die heel graag willen en mensen die het wel leuk vinden om naar een concert te gaan. In de rij liggen is simpelweg een stuk rechtvaardiger. Dat is voor mij de kern. Als de techniek het niet blijkt te houden, komt daar nog een zwaarwegend kritiekpunt bij 🙂

Comments are closed.