Type and press Enter.

De jackpot voor de gsm

Het gebeurt niet elke week dat ik een briljant idee gratis weg geef. Deze keer is het zover, omdat de kans op een ontmoeting met een puissant rijke investeerder die geniale plannen beloont vrij klein is. Maar geloof me: het is een potentiële goudmijn voor gsm-bedrijven. En, oh ja, voor hen liggen een aantal kant-en-klare ontwerpen klaar bij mij thuis. Tegen betaling.

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig altijd een gsm bij. Als daar een gps-chip in zit, is het een fluitje van een cent om de positie van het apparaat (en meestal dus ook zijn eigenaar) akelig precies te bepalen. Dat levert een schat aan mogelijkheden op. Om er een paar te noemen:
– als je in de buurt komt van vrienden, kun je automatisch een berichtje krijgen
– de bioscoop om de hoek vertelt dat er een speciale kortingsactie voor je is
– als uit je profiel blijkt dat je graag naar concerten gaat, krijg je een alert welke optredens er zijn in de zaal waar je net langs liep
– je bent aan het stappen en wilt stiekem wel mensen met dezelfde interesses ontmoeten, in plaats van saaie figuren? Dan krijg je in de kroeg een berichtje als er iemand is wiens profiel matcht met het jouwe
– je staat in Gorinchem en wilt weten waar je lekker en betaalbaar kunt eten? Je drukt op een knop, de gsm bepaalt de locatie en in no-time krijg je suggesties
– je bent de weg kwijt? Met een klik zit je op Google Maps en dat wijst je de richting
– je bent tien jaar oud en voelt je ergens ineens niet veilig? Toets de noodcode in en er wordt meteen alarm geslagen
Het is slechts een deel van de mogelijkheden. Voor adverteerders én voor gebruikers. De eerste kan op micro-niveau (lokaal) heel gericht adverteren. De tweede krijgt suggesties op maat, plus een aantal webservices die echt nuttig zijn. Want vrienden worden steeds mobieler, communicatie wordt steeds mobieler en het web steeds socialer. Facebook, Hyves, MySpace, msn, ze zijn voor de jongere generatie niet meer weg te denken. Breng ze naar de gsm, inclusief exacte locatiebepaling, en je hebt een interactieve goudmijn.

Nieuw is het idee niet helemaal. In Zuid-Korea, waar anders, is het al buitengewoon succesvol. In Amerika zijn Loopt en Helios met de service begonnen. Uiteraard is privacy een issue, maar wie niet continu gevolgd wil worden of lastig gevallen door advertenties moet dat gewoon kunnen aangeven in zijn of haar profiel. Probleem opgelost. Nu nog een provider die het in Europa aandurft. Bliin lijkt erop, maar is vooral gefocust op foto’s doorsturen. Aki-Aki richt zich op het vinden van vrienden in de directe omgeving. Dus wie wil de goudmijn van de mobiele telefonie ontginnen?