Diginews 14: happy new year

Vorige week ging het op deze plek over de fun factor. Volgende week is het weer tijd voor serieus werk. Maar nu is het tijd voor ontspanning. Voor een paar dagen in Praag. En alvast voor de alllerbeste wensen voor 2008.
Wat dat met online journalistiek te maken heeft? Alles en niets. Onlangs schreef Dan Gillmor op zijn weblog over de dood van een heel goede vriend. Dat lijkt volkomen irrelevant voor een bezoeker van zijn weblog, dat vooral over burgerjournalistiek gaat. Maar het is juist cruciaal: op deze manier bouwt Gillmor een persoonlijke band op met zijn lezer.
In hoeverre je je privéleven bloot wilt geven, is natuurlijk een persoonlijke afweging voor iedere auteur. Maar het persoonlijke element is één van de belangrijkste kenmerken van een succesvol weblog. Het kan je onderscheiden van anderen, maar het is in elk geval een belangrijk verschil met traditionele media, die objectief pretenderen te zijn. Dat is natuurlijk onmogelijk. Die opvatting gaat langzaam ook op de helling. Wie het Algemeen Dagblad ziet, met de levensgrote advertenties van sportjournalisten die zogenaamd voor hun lezers door de modder zijn gegaan, weet dat de mannetjesmakerij oprukt. In online journalistiek is het één van de belangrijkste factoren voor succes. Al kunnen journalisten bij traditionele media gerust zijn: ook betrouwbaarheid, snelheid en nieuwswaarde zullen als kernelementen fier overeind blijven.