Type and press Enter.

The Editors zijn nog stapje verwijderd van de top

Op Lowlands twee jaar geleden oogden ze nog wat timide, op hun debuut op een Nederlands podium. Dat Easyjet er niet in geslaagd was om hun instrumenten mee te nemen in het vliegtuig hielp ook al niet. Op geleend materiaal was The Editors goed, maar kreeg je niet de indruk naar een grote band in wording te kijken.
Destijds werden ze ook nog gerekend tot de nieuwe generatie van new wave, de sombermansmuziek die door Interpol uit New York aangevoerd wordt. Maar alleen de wat donkere stem van zanger Tom Smith doet denken aan die van Joy Division’s Ian Curtis. Verder trappen The Editors veel dieper het gaspedaal in dan hun legendarische voorgangers uit Manchester of de concurrenten van Interpol.
Hun materiaal lijdt op plaat nog wel een beetje aan eenvormigheid, al is het tweede album An End Has A Start al een stuk beter dan debuut The Back Room. Live wist de band vorige week in Paradiso de altijd dreigende saaiheid te vermijden door op gezette momenten even het tempo te laten zakken. Smith nam dan eventjes plaats achter de piano, voor een zeldzaam momentje van rust.

De frontman heeft de laatste twee jaar wel de grootste transformatie ondergaan. Met een tomeloze energie stuiterde hij over het podium, in allerhande rockposes, ondertussen gekke bekken trekkend. Het heilige vuur spatte er van af, al bleef de interactie met het publiek beperkt tot beleefde dankwoordjes. De stap van extravagant naar innemend en charismatisch moet hij dus nog maken.
Zo moet The Editors als band ook nog een stapje maken naar de top. Ze zijn in korte tijd al verbazingwekkend ver gekomen. En wie naar de band luistert, op plaat en live, kan simpelweg niet voorkomen dat hun muziek onder de huid kruipt. Dagen later neurie je nog de laatste momenten van het concert mee, als in de toegift onder andere de prachtsingle Smokers Outside The Hospital Doors voorbij komt. Dát soort liedjes moeten ze meer gaan schrijven: dramatisch, spannend, gevarieerd. Want de doorstoot van Paradiso richting Heineken Music Hall (in maart) richting Ahoy ligt voor het grijpen.