Het gaat niet om het vrouwtje

Met de ambitie om beter te zijn dan een ander is niks mis, vertelt Cutter (Michael Caine). Maar als die vurige verlangens omslaan in een obsessie, dan heb je een probleem.
Robert Angier en Alfred Borden zijn magiërs die worden verbonden door een noodlottig ongeval. De vriendin van Angier, die assistente is van een illusionist, komt om bij een nummer waar de twee heren ook helpen door de knopen te bevestigen. De weduwnaar verwijt zijn collega dat die de verkeerde knoop aangebracht heeft en hij zweert revanche. Als beide mannen dan ook nog eens verliefd worden op dezelfde vrouw, die door beide kanten als contra-spionne wordt ingezet om de geheimen van elkaars goocheltrucs te ontdekken, is de rivaliteit compleet.
Klinkt als een klassieke strijd om een dame, maar daar gaat The Prestige helemaal niet om. Regisseur en scriptschrijver Christopher Nolan verpakt zijn verhalen altijd in ingewikkelde, pakkende constructies. Het achterstevoren vertelde Memento is daarvan het mooiste voorbeeld. Het is zinnenprikkelende cinema, omdat Nolan erin slaagt om binnen de conventies van Hollywood eigenzinnige producties te maken. Zo blies hij Batman nieuw leven in in zijn vorige film.
De cast en crew van die megaklus konden meteen verder met The Prestige. Christopher Nolan krijgt weer in de hoofdrol de kans het karakter van Alfred Borden diepte mee te geven, Caine speelt een bijrol als het technisch brein van Robert Angier (gespeeld door Hugh Jackman). De een is briljant maar heeft weinig gevoel voor show, de ander dirigeert het publiek moeiteloos maar heeft minder spectaculaire trucs. Eén ding hebben ze echter wel gemeen: de obsessie om elkaar de loef af te steken. Daar slagen ze in elk geval uitermate goed in, al blijkt de prijs in de huiveringwekkende ontknoping heel hoog.